Sağlıklı Güneşlenme İçin İpuçları
Paylaş:

Sağlıklı Güneşlenme İçin İpuçları

Yaz; bol güneş ışığı demektir ve insanlar bronzlaşmaktan keyif alır. Bu doğal altın ışıltıyı elde etmek için plaj havlunuzu güneşin altına sermeden önce, güvende olmak için bilmeniz gereken birkaç gerçek var. İlk gerçek şu ki, bronzlaşmış cildin parlaması hakkında sağlıklı hiçbir veri yoktur.

Yaz;  bol güneş ışığı demektir ve insanlar bronzlaşmaktan keyif alır. Bu doğal altın ışıltıyı elde etmek için plaj havlunuzu güneşin altına sermeden önce, güvende olmak için bilmeniz gereken birkaç gerçek var. İlk gerçek şu ki, bronzlaşmış cildin parlaması hakkında sağlıklı hiçbir veri yoktur. Bronzlaşmış cilt, yaşınız veya cilt tipiniz ne olursa olsun hasarlı cilttir. Sadece biraz bronz olmak için güneş yanığından kaçınsanız bile, yine de cildinize zarar veriyorsunuz ve cilt kanseri olma riskinizi artırıyorsunuz. Son yıllarda tüm dünyada melanom ismi verilen cilt kanseri vakası nüfusa göre oranlandığında büyük oranda artmış durumdadır. Bu hayati gerçeği öğrendikten sonra, güvende olmak için atmanız gereken diğer adımlar şunlardır:

1. Sağlıklı Bir Bronzluk Diyeti Yapın

Likopen, antioksidan özelliklere sahip bir bitki besin maddesidir. Domates, karpuz ve pembe greyfurt gibi kırmızı ve pembe meyvelere karakteristik rengini veren pigmenttir. Likopenin, kalp sağlığından güneş yanıklarına ve belirli kanser türlerine karşı korumaya kadar çeşitli sağlık yararları tespit edilmiştir.

Cildimize iyi bakmak için doğru türde yiyecekler yemeliyiz. Bunun için vücudumuzdaki likopen üretimini artırmamız gerekir. Likopen vücudun doğal hücre yenileyicisi ve güneşe karşı koruyucudur. Ve aynı zamanda yağda çözünen bir besindir. Bu nedenle vücudun onu kolayca emmesi için bazı yağlara ihtiyacı vardır. Likopen açısından zengin besinler; papaya, domates, karpuz, greyfurt, pembe guava ve pembe greyfurttur.

Not:  Likopen domates hücrelerinin içinde bulunur ve likopenin salınmasına yardımcı olmak ve biyoyararlanımı artırmak için pişirilmelidir. Domates pişirildiği zaman daha yararlı hale gelen ender besinlerden biridir. Antioksidan polifenol de mükemmel altın bronzluğu elde etmenize yardımcı olabilir. Polifenol esas olarak yeşil çay, siyah chokeberry, bitter çikolata veya yıldız anasonda bulunur. Cildinizi güneş yanığından korumak için havuç, badem, nar ve ıspanak, pazı, yeşil marul veya lahana gibi yeşil yapraklı sebzelerden bolca tüketin.

2. Dışarı Çıkmadan Önce Ölü Hücreleri Temizleyin

Peeling, kimyasal, granüler bir madde veya pul pul dökülme aracı kullanarak cildinizin yüzeyinden ölü deri hücrelerini çıkarma işlemidir. Cildiniz her 30 günde bir yeni hücrelere yer açmak için doğal olarak ölü deri hücrelerini atar.

Peeling, ölü deri hücrelerini cildin en üst tabakasından uzaklaştırarak taze cildin ortaya çıkmasına izin verir. Bu ölü cilt hücrelerini çıkarmak, cildinizin tonunu eşitler ve gözeneklerinizi tıkayan ve akneye neden olan kir ve yağı temizler.

Ne kadar az ölü cilt hücresi demek, daha iyi ve daha uzun süreli doğal bronzluk demektir. Diğer bir deyişle, bronzluk eşit şekilde görünüp solacağı için ölü deri hücrelerini çıkarmak daha iyi bronzlaşmanızı sağlar.

Kendi ev yapımı peeling kreminizi yapmak istiyorsanız; biraz şeker, tuz ve yulaf ezmesini karıştırın. Karışımı bir lif kabağı pedi veya peeling eldiveni ile cildinize uygulayabilirsiniz.

3. Güneş Kremi En İyi Dostunuzdur

Peeling işleminden sonra cildiniz hazır! Şimdi iyi bir güneş kremi kullandığınızdan emin olun. Tüm güneş kremleri eşit üretilmemiştir. Çinko oksitli ve yüksek güneş koruma faktörlü (SPF) bir güneş kremine ihtiyacınız var. SPF ne kadar yüksek olursa, cildinize zarar vermeden güneş altında o kadar uzun süre kalabilirsiniz. Amerikan Kanser Derneği'ne (ACS) göre, SPF50 gibi daha yüksek SPF sayıları UVB ışınlarına karşı daha iyi koruma sağlar. Ancak bu güneş kremleri UVA koruması sağlamazlar.

Güneşe çıkmadan 15-30 dakika önce güneş kremi sürmeyi unutmayın. Ayrıca güneş ışınlarının altında 15-30 dakika sonra tekrar güneş kremi sürmeyi unutmayın.

Güneş kremi hakkında bilmeniz gereken bir gerçek daha şudur; güneş kreminin en etkili kullanım şekli, güneşe maruz kalma süresince erken yeniden uygulama ile mümkündür. Yani güneşe maruz kaldığınızda ne kadar erken güneş kremi uygularsanız, UV ışınları cildinize o kadar az zarar verir.

5. Güneşe Maruz Kaldığınız Süreyi Kontrol Altında Tutun

Güvenli Bronzlaşma, vücudunuzun her iki tarafına 20-30 dakikalık bir uzanma işleminden oluşur. Bronzlaşma süreniz, cildinizin ürettiği bronzlaşma pigmenti olan melanin miktarı ile sınırlıdır. Güvenli bronzlaşma için sadece yaklaşık 20-30 dakika sırt üstü yatmalısınız. Sonra devam edin ve 20-30 dakika daha karnınızın üzerine yatın. Bu sürelerin ötesindeki herhangi bir zaman, kötü bir güneş yanığına veya daha kötüsü UV hasarı riskine neden olabilir. Ayrıca güneşlenmeye karar verdiğiniz günün saati de çok önemlidir. UV gücünün günün 10:00 ile 16:00 saatleri arasında en güçlü olduğu belirtilir. Güneşli yaz günlerinde, bu saatlerde gölgede kalmaya özen gösterin.

Bu saatleri gölgenize göre de belirleyebilirsiniz. Gölgeniz sizden daha uzunsa (sabahın erken saatlerinde ve öğleden sonra geç saatlerde) UV'ye maruz kalmanız muhtemelen daha düşük olacaktır. Gölgeniz sizden daha kısaysa (gün ortası civarında), daha yüksek düzeyde UV radyasyonuna maruz kalıyorsunuzdur. Bu durumda gölgede kalın, cildinizi ve gözlerinizi koruyun.

6. Korunun

Cildinizi, özellikle yüzünüzü ve gözlerinizi korumak önemlidir. Yüzünüzü korumak için şapka kullanın. Kulaklarınızın, gözlerinizin, alnınızın, burnunuzun ve kafa derinizin yeterince örtülü olduğundan emin olun. UVA ve UVB ışınlarına karşı koruma sağlayan doğru güneş gözlüklerini kullanın. Gözleriniz de dahil olmak üzere gözlerinizin etrafındaki cildin UV ışınlarına karşı oldukça hassas olduğunu unutmayın. Yeterince korunmadığı takdirde göz hastalıklarının ortaya çıkmasına neden olabilir. Bunlara katarakt, yaşa bağlı makula dejenerasyonu ve hatta göz kanseri dahildir. Kollarınız ve bacaklarınız için bir miktar örtü kullanmak da idealdir. Ayrıca sırtınızı ve göğsünüzü örtün. Bunlar, melanomun en yaygın olarak oluştuğu bölgelerdir.